Poslední dobou jsem tu a tam obtížen dotazy, které směřují k domácímu nahrávání. Mezi odborníky na hudební technologii se mluví o home recording. Obor, který se rozvíjí posledních cca 20 let takovou rychlostí, s jakou je realizován vývoj technologie a zároveň s jakou klesá cena pro jejich pořízení. Vždy rád odpovím na otázku, co všechno je k home recordingu potřeba zakoupit a co doporučuji, ale dopředu upozorňuji, že ani mé osobní, ani tato hromadná odpověď není výsledná a jednoznačná. Vždy závisí na mnoha okolnostech.

Počítač

Zde je jednoznačné doporučení: pořizujte počítač vždy na základě odborného doporučení a zvážení vašich potřeb. Učitelům doporučuji zakoupit notebook. Jste často na cestách a není výjimkou, že budete nahrávat třeba na školním výletě, ve třídě nebo jinde v „exteriérech.“ Cena základního notebooku na záznam a zpracování zvuku se pohybuje kolem 15 tis., ale efektivní práci lze očekávat až s dražším strojem. O tomto pojednávám v jiném článku – viz tam.

Často se ale stává, že nějaký ten stroj již vyučující má – ať již školní, nebo vlastní. Nevýhoda školního stroje je v nemožnosti instalace a řízení vlastních aktualizací a dalších programů – pokud vám neumožnil správce sítě administrátorský účet. Vlastní stroj je výhoda, ale obvykle vám na něj váš zaměstnavatel nepřispěje ani korunu, i když pak na něm budete nahrávat všechny školní projekty.

Zvuková karta

Krabiček, které se dají propojit s notebookem je dost: tiskárna, klávesnice, myš, scanner, externí disk, flash USB paměť aj. Jednou z dalších podobných zařízení je právě zvuková karta – lidově „zvukovka“. Jde to i bez ní, ale pokud to s home recording myslíte vážně, investujte od 2 tis. výše a pořiďte si ji. Umožní vám propojit s počítačem všechny možné mikrofony, o kterých jsem pojednával na jiném místě modernihv.cz.

Při výběru zvukovky se zaměřte především na počet vstupů a jejich osazení. Doporučuji takovou, která je osazená minimálně dvěma vstupy XLR a TRS konektory, má MIDI, +48V a dva vstupy pro linkové signály (kytary, klávesy, aj.).

Součástí zvukové karty je často i základní, nebo pokročilý audio střihový program, či DAW. Zvukovky Steinberg dodávají Cubase LE, Presonus dodává Studio One Artist a např. M-Audio Pro Tools First, nebo Focusrite přibaluje Ableton Live 10 Lite. O těchto programech a bonitách více dále v textu – sama nabídka není tak jednoznačná – je potřeba vědět trochu více, abyste nenaletěli nabídkám typu: „prodám auto a zadarmo přidám volant“.

Nákup zvukovky v tzv. balíčku – společně s mikrofonem, kabelem, stojanem a někdy i zpěvačkou – nedoporučuji. Udělejte si vlastí výběr, vlastní nastavení kvality a také ceny. Případně se podrobně seznamte s technickými parametry jednotlivých částí balíku. Nebo, jak by řekl klasik: si to prostě kupte a uvidíte.

A co na otázku, jestli USB, Thunderbolt nebo Bezdrátovou – vybírejte podle možností, které nabízí váš počítač. Všechny USB karty odpovídají dnešnímu standardu a není třeba se jich bát. Pozor pouze pro majitele počítačů MacBook, kteří je mají osazené konektorem Thunderboltem – musíte přikoupit přechodku (což jsem zvolil u svého počítače), nebo pořídit zvukovku s thunderboltem.

Mikrofon

Mikrofon se vybírá podobně, jako při hledání ideálního životního partnera, … nebo ponožek. Ideální je se o něm něco dozvědět a cíleně vybírat podle potřeby a situací, ve kterých se bude používat. Pro záznam zpěvu vybíráme zpěvový mikrofon, pro záznam ve studiu studiový mikrofon, pro záznam hudebního nástroje třeba i specializované, podle typu nástroje. Pro pisklavý hlas, pro uhňuhňaný hlas, nebo pro dětský sopránek se hodí vždy trochu jiný typ a jiný druh mikrofonu. Mikrofonům jsem více prostoru věnoval v jiném článku. Mé doporučení bude úzce zaměřené na nejtypičtější situaci – učitel doma, ve své pracovně, kterou sdílí s obývákem; vedle, nad i pod jsou sousedi a klid nastane teprve tehdy, když jsou všichni pryč a sousedi na hromadné dovolené.

Pro záznam mluveného slova nebo nástroje tak zvolte kvalitní dynamický mikrofon nebo, pokud již trochu ovládáte práci s mikrofonem, kondenzátorový, velkomembránový (malomebránový). Obecně platí, že dynamické jsou méně citlivé než kondíky, ale to má své výhody i nevýhody. Naprostý ideál je, když se vám podaří pořídit i dynamiku i kondenzátor.

Pustím se na tenký led standardizace – mezi muzikanty a zvukaři přece jen některé mikrofony vynikají v oblibě jejich použití. Např. Shure SM58 je odolný a kvalitní dynamický mikrofon pro zpěv a slovo, sE8 je oblíbený mezi sbormistry a např. Neumann KMS 105 již zastoupí jak studiový, tak pódiový mikrofon. Levnější Rode NT1-A nebo Behringer TM1 jsou obstojnými studiovými zařízeními, které mnohdy překvapí.

Při pořízení mikrofonu pro záznam hudebního nástroje se vždy dále poraďte – rozhodně ale doma nenahrávejte na klopové, instrumentální mikrofony, i pokud by to byly od DPA. Lepší zvukový výstup ze záznamu vždy dosáhnete s požitím externím (plno frekvenčního) mikrofonu. Také máte možnost volit více experimentální přístup v hledání ideálního zvuku.

Ke zvážení můžete přizvat také USB mikrofony, které de facto spojují mikrofon a zvukovou kartu v jedno. Zařízení v cenové hladině kolem 5 tis. jsou zajímavá a obstojí i při domácím nahrávání.

Sluchátka a monitory

Sluchátka mají své místo – používejte taková, která zakryjí celé uči. Má zkušenost je se sluchátkami od AKG (mj. používají je v Českém rozhlase) a Presonus. Dražší od Sennheiser nebudou mít většinou při domácích audiozáznamech valné uplatnění – nechoďte do chlíva v saku. Cena kolem 2 tis. je hra na jistotu.

Monitory jsou zase kapitola sama pro sebe. Neupravujte vaše nahrávky a mixy se sluchátkami – ty slouží pouze pro poslech metronomu při nahrávání – ať již v podobě kliku nebo nějaké nástrojové stopy. Pro audio-editaci jsou monitory nezbytné a hlavně šetří vaše uši, což jsou s prášky na uklidnění nejdůležitější příslušenství učitele HV 🙂

Do bytu, na stůl, vybírejte menší krabičky – tzv. nearfildy – do 5“. Mé zkušenosti jsou s monitory od Presonus a KRK, ale opět platí, že v nižší cenové hladině (kolem 5 tis.) bude většina krabiček adekvátní a svou službu udělá. Co stojí za zvážení – ovládání hlasitosti na přední straně monitoru – jinak budete odkázání na externí kolečko – a to vás naštve ještě víc, než desáté prodloužení distanční výuky.

Nezbytné příslušenství

Mikrofonní stojan je nedílnou součásní domácího studia. Mé doporučení směřuje k pořízení kvalitních stojanů, které nepadají, nelámou se kotvící prvky a v případě nebezpečí je můžete použít i jako sečnou zbraň (jsou pevné). Z mé zkušenosti tomu odpovídají pouze některé od K&M, Genius, nebo Herkules. Cena kolem 1000,- Kč. V potaz zvažte i váhu mikrofonu – pro těžký mikrofon volte pevnější a těžší stojan.

Popfiltr je pro záznam zpěvu nezbytné vybavení – průsvitná látka osazená do kruhového rámu. Připevňuje se na stojan a s husím krkem lze nastavit jeho ideální polohu – před mikrofon. Některé mikrofony se dodávají také s vlastním popfiltrem. Cena do 500,- Kč

Kabely pro propojení zvukovky a mikrofonu – zvukovky a monitorů – případně jiné – musí být velmi kvalitní, aby se neztrácel přenášený signál na jedné straně a nepřidával šum na druhé straně. Vybírejte takové, které jsou osazené konektory od Neutrik a cena za cca 1 m je cca 100 Kč.

Software

Používejte DAW programy – umožňují provádět audio střih, ale také produkční práci s VST instrumenty, smyčkami a MIDI řízením. Ano – i s Audacity a Reaper se dá pořídit obstojný pracovní výsledek, ale ta námaha za to nestojí. Navíc, učitel by měl být dál než žák.

Drtivá většina všech světových DAW aplikací se nabízí v několika funkčních variantách a při pořizování je možné využít EDU slevy. Nejčastější varianty jsou verze zdarma, verze maxi-super-mega-profi a pak verze, které jsou někde uprostřed jak po stránce funkční vybavenosti, tak cenou. Pokusil jsem se o tabulku, která vznikla na základě současného průletu internetem (nevím sám, kdy se to změní)

DAWFreeHome / EDUProfi
Studio One 5PrimeArtistProfessional
Cubase 11*1)Elements
Artist
Pro
Pro ToolsFirstPro ToolsUltimate
Ableton Live 11*2)Intro
Standard
Suite
FL StudioFruity Edition
Producer Edition
Signature Bundle
All Plugins Edition
Logic ProGarage BandLogic Pro
*1) Cubase dodává ke zvukovkám Steinberg verzi LE, která je chápána jako free.
*2) Ableton je možné najít jako součást balení zvukovky Focusrite, kde je ve verzi Lite.

Jak vidno – pokud bude některá zvukovka nabízet jako svou součást např. Pro Tools First – nenaskakujte na med a klidně si Pro Tools ve verzi First stáhněte ze stránek výrobce (AVID) sami. Cubase a Ableton jdou s nabídkou volných verzí pouze prostřednictvím bundle dohod a skutečně je nemůžete jinak sehnat než nelegálně nebo zakoupením příslušné zvukovky. Jediný Pro Tools First a Studio One 5 Prime je možné stáhnout nezávisle na sepjetí se zařízením. Vyjímkou je Logic Pro, který ale funguje pouze na počítačích Mac a zde jsme v menšině.

Mé doporučení – zakupte si zvukovku se střední licencí, nebo si pořiďte nějakou střední licenci s EDU slevou. Cena se pohybuje od 3 do 5 tis. Ale se slevou mohou být i výrazně nižší ceny. EDU slevy se vyjednávají u distributora, výrobce nebo na stránkách některých hudebnin a hudebních shopů, které mají s příslušným výrobcem dohodu o prodeji software.

Cenová kalkulace

Dopředu avizuji, že jsem se držel hodně vespodu mezi studiovými cenami a parametry. Za tuto cenu můžete začít provozovat docela obstojně jakoukoli tvorbu nejen do školy, ale také pro jiné profesionální aplikace, jako např. youtubing, produkční práce, hudba do filmu aj.

Cíleně nepřidávám značky, ani odkazy na firmy, protože mezi nimi mám mnoho přátel, a tak by tento článek nevypadal nezávisle. I tak jsem se ale dostal k ceně kolem 20 tis. bez počítače. Když odečtu některé položky – jako, že se dají oželet, nebo je lze zakoupit i za ceny pouťových přáníček (mikrofonní stojan, kabel, popfiltr, druhý mikrofon), dostanu se na cenu kolem 15 tis. Lze vyjednat nějaké slevy, ale tady bych již nepočítal se zázraky. Vemte si už jen to, že profesionální studia jsou vybavena takovými komponenty, kde jeden stojí např. 50 tis. 🙂 Výjimkou nejsou dražší prvky. Takže 15 tis. je vlastně ještě OK.

Pokud to pro vás stále není ideální cenové řešení a musíte tlačit dolů – jak jsem psal výše – můžete přemýšlet o USB mikrofonu nebo třeba (a o tom řeč nebyla) o diktafonu, který ale v nízké cenové hladině dnes ztrácí na svém významu díky rostoucí kvalitě audio komponentů ve smart-phonech.

Zde cenové hladiny:

Typ zařízení
Zvukovka4500
Mikrofon dynamika3000
Mikrofon kondenzátor3500
Sluchátka1500
Monitory (oba v páru)2500
Pop filtr500
Stojany 22000
Kabely1500
DAW (součástí zvukovky)0
19000

Další kroky

No a tím vše nekončí – po nějaké době budete potřebovat růst a zdokonalovat již nekompatibilní nebo nekvalitní prvky. Především pak přemýšlejte o lepších variantách dle směru, který jsem naznačil názvy kapitol tohoto článku – zvukovka, mikrofon, monitory, propojení, příslušenství, DAW.

Zároveň s tím ale budete stále přemýšlet o zajištění nějakého ideálního místa ve vaší domácnosti – bude se hodit zásah do akustiky prostoru. Výbornou pomůckou pro audio střih je také druhý monitor, na kterém lze vidět audio stopy mnohem lépe a mnohem lépe je lze i stříhat a jinak editovat. Pokud budete pracovat s MIDI a často na produkčních projektech – bude se hodit lepší VST instrumentář a externí uložiště SSD disku. Ale pokračovat by se mohlo do té míry, že z domácího studia se postupně stane studio a vy můžete pomalu dávat výpověď ze školství a živit se jako zvukový inženýr. Někde musí být stopka – tou je a bude vaše spokojenost a míra pocitu radosti z práce, kterou děláte.

Tuto radost a spokojenost přeji vám i sobě. Ať vám tento text trochu pomůže a vlastně ať pomůže i mě – aspoň toto nemusím vytvářet pokaždé do e-mailu 🙂 Dyť je to delší než toaletní papír.